Hej föräldrar i klass 2A!
På måndag kommer vi starta upp ett nytt tema som sträcker sig under en fyra veckors period, som handlar om artefakten mjölkpaket. Med denna uppgift vill vi låta eleverna, som tenderar att förknippa teknik med moderna artefakter som exempelvis datorer, få upp ögonen för annan teknik i sin vardag.
Vi kommer att göra två studiebesök, ett på en bondgård och det andra på Tetra Pak. Syftet med denna undervisning är, som läroplanen belyser, att eleverna ska få arbeta med att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid. Detta gör vi genom att undersöka vardagliga föremål, i detta fall ett mjölkpaket. Vi kommer att fokusera på hur dessa är uppbyggda och fungerar, samt hur de är utformade och kan förbättras.
För att eleverna ska förstå hur mjölkpaketet fungerar kommer vi tillsammans plocka isär en förpackning. Här diskuterar vi material, transportled, produktion och hur förpackningen har förändrats över tid. Vi kommer även att studera uppbyggnaden av förpackningen för att senare bygga ihop ett eget mjölkpaket som eleverna får designa själva.
Vi klassföreståndare har såklart redan byggt varsitt mjölkpaket, det var inte superenkelt. Därför har vi gjort en konstruktionsritning som eleverna ska följa då de gör sitt eget mjölkpaket. Detta i syfte för att de ska kunna följa enkla instruktioner/konstruktioner som läroplanen har som ett kunskapskrav i årskurs 6.
Vi skulle vara mycket tacksamma om eleverna kan få med sig tomma mjölkpaket hemifrån till nästa vecka.
MVH. Arbetslag Åmål
MVH. Arbetslag Åmål




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar