onsdag 4 oktober 2017

Artefakt: Sprattelgubbe - Kottarna

Vad?
Ø  En sprattelgubbe!

Hur?
v Diskussion i klassen om sprattelgubbe som mekanism.
v Eleverna får göra en egen sprattelgubbe med valfritt motiv efter en mall.
v Eleverna får skriva om mekanismen, rörelseförändringen. 

Varför?
v Skapande arbete och lek är väsentlige delar i det aktiva lärandet” samt att skolan ska ”stimulera elevernas kreativitet..” (Kap 1, Skolans värdegrund och uppdrag, Skolverket, 2011) à Därför gör vi en elevnära artefakt som eleverna själva får designa.

Syfte:
v ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och tar sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt” (Skolverket 2011).

Förmågor:
v Eleverna får använda analysförmågan för att analysera mekanismens process. Eleverna får använda begreppsförmågan när de samtalar om input, process och output.

Centralt innehåll:
v ”Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag” (Skolverket 2011).

v Tydliga konkreta mål presenteras för eleverna genom att man hänger upp målet på tavlan och den förmåga som används i ett moln och pratar om dem. Exempel: ”Vi ska lära oss hur en enkel mekanism fungerar”.

Hoppas att detta arbete ska inspirera till lärande om enkla mekanismer!

Ett tips! Inför Halloween kan eleverna få färga sina sprattelgubbar med självlysande färgpennor, för att få dem att lysa i mörker! Lycka till!

/Kottarna
Anton, Carolin, Batool och Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artefakt båt!

Hej! Här kommer lite information om vad vi gjort under de senaste tekniklektionerna! Vi har arbetat med att konstruera en båt som fly...