Vad?
Ø En sprattelgubbe!
Hur?
v Diskussion i klassen om sprattelgubbe som mekanism.
v Eleverna får göra en egen sprattelgubbe med valfritt
motiv efter en mall.
v Eleverna får skriva om mekanismen,
rörelseförändringen.
Varför?
v Skapande arbete och lek är väsentlige delar i det
aktiva lärandet” samt att skolan ska ”stimulera elevernas kreativitet..” (Kap
1, Skolans värdegrund och uppdrag, Skolverket, 2011) à
Därför gör vi en elevnära artefakt som eleverna själva får designa.
Syfte:
v ”Undervisningen
ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och tar sig an
tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt” (Skolverket
2011).
Förmågor:
v Eleverna
får använda analysförmågan för att analysera mekanismens process. Eleverna får
använda begreppsförmågan när de samtalar om input, process och output.
Centralt innehåll:
v ”Några
vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används
för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och
husgeråd av olika slag” (Skolverket 2011).
v Tydliga
konkreta mål presenteras för eleverna genom att man hänger upp målet på tavlan
och den förmåga som används i ett moln och pratar om dem. Exempel: ”Vi ska lära
oss hur en enkel mekanism fungerar”.
Hoppas att detta arbete ska inspirera till lärande om
enkla mekanismer!
Ett tips! Inför Halloween kan eleverna få färga sina
sprattelgubbar med självlysande färgpennor, för att få dem att lysa i mörker!
Lycka till!
/Kottarna
Anton, Carolin, Batool och Frida
/Kottarna
Anton, Carolin, Batool och Frida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar