Hjulets funktion
Enligt Skolverket så har tekniska lösningar
alltid varit betydelsefulla för människan och samhällets utveckling.
Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa
problem och uppfylla mänskliga behov (Skolverket 2011).
Genom undervisningen
ges eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga
att:
* Identifiera och
analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet
och funktion.
Vi har valt att fokusera på hjulet och dess
tekniska funktion, det gör vi genom att låta eleverna konstruera och skapa en
egen bil. På så vis ges de möjlighet att skapa sig en förståelse för hjulets
betydelse för vår vardag och samhälle. Detta arbetsområde kan bidra till
diskussioner om hjulets historia, hjulets användningsområden och hjulets
funktion. Genom att låta eleverna bygga bilar skapas ett tillfälle att
diskutera det ovannämnda, det skapas även ett tillfälle att diskutera friktion
och att jämföra föremål med och utan hjul. Eleverna får bygga sina bilar i par
och väljer även vilka material de vill använda av det som finns tillgängligt.
Målet med uppgiften är att bilen ska rulla och för att hjulen ska rulla behövs
en hjulaxel. Vi vill att eleverna provar sig fram tills de hittar ett sätt att
få hjulen att rulla och det gör eleverna med stöd av läraren. Vi vill att eleverna gör egna
konstruktionsritningar efter att de har byggt sina bilar.
Vi kommer även gå igenom vad som krävs för
att få hjulet att rulla.
Hjulet rullar inte av sig själv utan det krävs
att man tillför en energi till exempel lägesenergi eller rörelseenergi.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar