tisdag 3 oktober 2017

Hjulets funktion - Labbråttorna

Hjulets funktion
Enligt Skolverket så har tekniska lösningar alltid varit betydelsefulla för människan och samhällets utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov (Skolverket 2011).

Genom undervisningen ges eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
* Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.

Vi har valt att fokusera på hjulet och dess tekniska funktion, det gör vi genom att låta eleverna konstruera och skapa en egen bil. På så vis ges de möjlighet att skapa sig en förståelse för hjulets betydelse för vår vardag och samhälle. Detta arbetsområde kan bidra till diskussioner om hjulets historia, hjulets användningsområden och hjulets funktion. Genom att låta eleverna bygga bilar skapas ett tillfälle att diskutera det ovannämnda, det skapas även ett tillfälle att diskutera friktion och att jämföra föremål med och utan hjul. Eleverna får bygga sina bilar i par och väljer även vilka material de vill använda av det som finns tillgängligt. Målet med uppgiften är att bilen ska rulla och för att hjulen ska rulla behövs en hjulaxel. Vi vill att eleverna provar sig fram tills de hittar ett sätt att få hjulen att rulla och det gör eleverna med stöd av läraren.  Vi vill att eleverna gör egna konstruktionsritningar efter att de har byggt sina bilar.

Vi kommer även gå igenom vad som krävs för att få hjulet att rulla.

Hjulet rullar inte av sig själv utan det krävs att man tillför en energi till exempel lägesenergi eller rörelseenergi. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artefakt båt!

Hej! Här kommer lite information om vad vi gjort under de senaste tekniklektionerna! Vi har arbetat med att konstruera en båt som fly...