Hej föräldrar!
Idag på tekniklektionen
har vi arbetat med artefakten muggtelefon. Syftet med detta är att
undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan
lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Samt att eleverna
utvecklar kunskaper om teknikens historiska utveckling. Undervisningen ska ge
eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att kunna använda
teknikområdets begrepp och uttrycksformer, exempelvis: konstruktion, uppbyggnad
och artefakt.
Ur det centrala innehållet
har vi arbetat med att fokusera på hur föremål i elevernas vardag har
förändrats över tid, genom att vi visade eleverna en tidslinje över telefonens
utveckling. Vi har inte enbart visat hur telefonen ser ut i historiskt perspektiv,
utan vi har även tagit upp hur man förenklat ett vardagsproblem för människan,
som exempelvis att telefonen har blivit trådlös och mindre.
Vi började med att
eleverna fick se en film på ur.se (https://urskola.se/Produkter/173775-Tiggy-testar-Muggtelefonen)
om hur en muggtelefon konstrueras och på så sätt få lära sig hur man kan höra
varandra på detta sätt. Därefter delade vi in eleverna parvis där de utefter
konstruktionsbilder fick bygga sin egna muggtelefon (se bilder längst ner). När
de gjort klart sina artefakter fick de testa hur de fungerade med en slapp
respektive spänd lina till muggtelefonerna.
Till det här arbetet
integrerade vi med fysiken genom att vi pratade om vibrationer i tråden, hur
ljudvågorna tar sig fram samt hur det kan röra sig genom olika material. Något
som vi också har fokuserat på i det här arbetet är inte enbart slutresultatet
av produkten utan också vägen dit.
Trevlig helg och hoppas
att era barn tycker om sina artefakter!
Mvh
Kräftorna
Kräftorna
![]() |
Material |
![]() |
Ta nålen och gör ett hål i båda muggarnas bottnar. |
![]() |
Trä igenom tråden i muggarna. |
![]() |
Knyt en knut i ändarna på tråden och dra ner den så den ligger mot botten. |
![]() |
Detta blir den slutliga artefakten |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar