Förberedelser: Det som vi lärare förbereder inför vår aktivitet är medtagande av verktyg
till att tillverka en pilbåge. Verktygen är saxar, knivar och snöre.
Material: Saxar,
knivar, snöre, pinnar samt tre olika valfria föremål som eleverna ska testa att
skjuta iväg med sin pilbåge.
Plats: Dalbobergen
Genomförande: Eleverna blir indelade i fyra mindre grupper där de ska ut och leta efter
en pinne som de ska använda till sin pilbåge. När de ska börja med tillverkningen
av pilbågen, får de till sin hjälp sax, kniv och snöre för att kunna genomföra
uppgiften. När pilbågen är färdig ska gruppen hitta tre olika föremål som de
tror kan skjutas iväg så långt som möjligt med sin pilbåge.
Syfte: Syftet är
att eleverna ska få uppleva omvandlingen mellan lägesenergi och rörelseenergi,
samt vilka faktorer som påverkar resultatet. De ska även få möjlighet till att
komma ut i naturen vilket kan gynna inlärningen, koncentrationsförmågan samt hälsan.
Utöver detta får eleverna träna på att samarbeta med varandra.
Avslutning: Efter utförd
aktivitet diskuterar vi resultaten med eleverna. Vi diskuterar bland annat
frågor så som:
-
Varför
tror ni era föremål kom så långt/kort som de gjorde?
-
Vad
har snöret för spänning?
-
Hur
tunga är era föremål?
-
Vad
har pilbågen för form?
Dessa frågor diskuteras
för att få in fokus på fysik och rörelseenergin, mer än konstruktionen kring
pilbågen. När vi diskuterat färdigt får eleverna möjlighet till att förbättra
sin pilbåge, eller testa nya föremål som de skjuter iväg.
Som avrundning
på dagens aktivitet berättar vi om pilbågens historia. Att spjut ersattes med
pilbågar eftersom dessa utnyttjade rörelseenergi på ett effektivare sätt. På så sätt får vi in pilbågens historia och betydelse för mänskligheten ur ett historiskt perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar