fredag 1 september 2017

NTG 101 Labbråttorna

Material och plats
Vi tar med oss leksaksbilar, leksaksdjur, vatten, A3 papper och material från skogen. Vi tänker hålla till i skogen.

Föreberedelser
Vi förbereder en presentation om fotosyntesen där vi använder oss av naturen omkring oss. Vi har skrivit ut "pilar" och namn på de olika stegen i fotosyntesen som eleverna sedan ska använda.

Genomförande
Vi håller en kort presentation om hur fotosyntesen går till där vi använder oss av naturen och annat material för att förtydliga processen. Därefter delar vi in klassen i tre grupper. Grupperna får ett varsitt A3 papper och ska samla material från skogen för att illustrera fotosyntesen. Det finns en mall att kolla på som vi har hämtat från Leka och lära naturvetenskap och teknik ute förskola och åk F-3. När eleverna är färdiga med sina illustrationer tar vi kort på dem som sedan ska sättas upp i klassrummet. 

Syfte och metod
Syftet med lektionen är att eleverna ska bli bekanta med den kemiska reaktionen som kallas för fotosyntes. Vi vill att eleverna ska få en förståelse för växternas betydelse för våran jord och överlevnad. Vi kommer även att nämna allemansrätten när eleverna ska plocka material från naturen för att de inte ska förstöra naturen. Genom vårat berättande och elevernas skapande hoppas vi att eleverna ska få en bättre förståelse för den kemiska reaktionen fotosyntes.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artefakt båt!

Hej! Här kommer lite information om vad vi gjort under de senaste tekniklektionerna! Vi har arbetat med att konstruera en båt som fly...