Material och plats
Kottar som har blivit delvis ätna av olika slags djur (hackspett, ekorre, skogsmus och oätna kottar). Bilder även på dessa fyra. Platsen är i granskogen i Hunneberg.
Förberedelser
Gå till skogen och reka innan, så att alla olika slags ätna kottar finns tillgängligt. Om inte materialet finns på platsen ni ska vara på, se till att plocka de innan. Skriv även ut bilder på djuren som ska vara med och tillräckligt många för respektive grupper.
Genomförande
Kottkoll
Börja med att samla gruppen så att alla ser och hör klart och tydligt. Fråga eleverna vad de tror det är för slags skog de befinner sig i, presentera därefter de olika kottarna och vilket djur som har ätit på respektive (låt gärna eleverna gissa!).
Börja med att samla gruppen så att alla ser och hör klart och tydligt. Fråga eleverna vad de tror det är för slags skog de befinner sig i, presentera därefter de olika kottarna och vilket djur som har ätit på respektive (låt gärna eleverna gissa!).
Djurkull
Efter denna genomgång ska eleverna få leka djurkull. Alla elever får var sitt djur tilldelat sig (samma som du har tagit upp i den tidigare genomgången) och ställer sig vid var sitt träd (eller buske). En person står i mitten (läraren kan exempelvis börja i mitten) och ropar ut valfritt djurnamn (hackspett, ekorre och skogsmus) när de elever hör sitt djur ropas upp ska de så snabbt som möjligt byta plats med varandra innan den i mitten hinner före. Den som blir utan träd får ropa ut nästa djur.
Efter denna genomgång ska eleverna få leka djurkull. Alla elever får var sitt djur tilldelat sig (samma som du har tagit upp i den tidigare genomgången) och ställer sig vid var sitt träd (eller buske). En person står i mitten (läraren kan exempelvis börja i mitten) och ropar ut valfritt djurnamn (hackspett, ekorre och skogsmus) när de elever hör sitt djur ropas upp ska de så snabbt som möjligt byta plats med varandra innan den i mitten hinner före. Den som blir utan träd får ropa ut nästa djur.
Kottkoll - sammanfattning
Alla grupper blir tilldelade bilder och kottar till tillhörande djur. Dessa ska de sedan para ihop rätt kotte med rätt bild.
Alla grupper blir tilldelade bilder och kottar till tillhörande djur. Dessa ska de sedan para ihop rätt kotte med rätt bild.
Syfte och metod
Syftet med denna undervisning är att på ett roligt sätt få kunskap kring djur och växter i närmiljön och hur de paras ihop med varandra. Samt några namn på vanligt förekommande arter i vår natur.
Lekens syfte är att eleverna ska få röra på sig, samt öka intresset för ämnet och finna ett tycke och nyfikenhet kring vår natur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar