Göra vattnet rent
Material & plats
Vi kommer
utföra vår aktivitet på Dalbobergen. Det material vi behöver fyra petflaskor
1,5 liter, fyra små 0.5 liter petflaskor, kol och torv.
Förberedelser
Vi förbereder
de tre eller fyra stationerna med material.
Genomförande
Vatten, jord, sked Tre bägare per
grupp 500 ml Läskburk eller petflaska som är delad på mitten (så att det bildas
en tratt.) Vitmossa, torv, kolpulver (kan tas fram genom att smula sönder
träkol) och småsten
1. Fyll en bägare med vatten till
tre fjärdedelar. Skopa i några skedar jord och rör om. Nu har ni smutsigt
vatten. Häll över hälften av det smutsiga vattnet till den andra bägaren. Det
ska fungera som jämförelse (så att ni ser skillnad på det smutsiga och det
renade vattnet).
2. Gör nu själva filtret: Använd
burken men dela den så att den är öppen upptill. Gör 8–10 hål i botten. Eller
använd en delad petflaska så att den liknar en tratt.
3. Fyll burken/tratten med först
ett lager vitmossa, sedan lite torv eller kol och lägg sedan lite småsten på
toppen. Tryck till försiktigt. Filtret är klart.
4. Ställ burken/tratten ovanför en
tom bägare och häll försiktigt det smutsiga vattnet och låt det rinna genom det
naturliga filtret.
5. Jämför nu det renade vattnet med
det smutsiga. Är ni inte helt nöjda med reningen kan ni göra om det och vara
lite mer noggranna när ni packar ihop själva filtret. Jämför en gång till.
Vågar du dricka det?
Denna instruktion har vi tagit från
naturskyddsföreningens hemsida
https://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/skoldokument/Elevovningar_OVN-11_E8.pdf
Syfte och mål
Eleverna
får ta del av kunskaper inom kemi vilket har stor betydelse för
samhällsutvecklingen som exempelvis hälsa, materialutveckling och miljöteknik.
De får genomföra en systematiskundersökning om vattnets reningsprocess. Vi vill
att eleverna ska få testa och undersöka för att få upp ögonen för hur viktigt det
är med rent vatten och hur de renas genom naturen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar