Plats och material
Materialet som behövs tas
med är laminerade naturbrickor som är lämpliga för den valda platsen. Dessa
naturbrickor består av 16 rutor där eleverna uppmanas med hjälp av bild och
text att hämta olika föremål från naturen. En plats som är lämplig för dessa
naturbrickor är ett skogsområde med varierad växtlighet.
Förberedelser
Undersök platsen så att
den motsvarar förväntningarna på den tänkta aktiviteten. Det är också viktigt
att tänka på att det är en säker plats för eleverna att vistas på. Förbered
aktiviteten med att skriva ut och med fördel laminera naturbrickorna. Tänk
också på att anpassa antalet brickor efter hur många grupper eleverna ska delas
in i.
Genomförande
Börja med att dela in
klassen i mindre grupper. Låt varje grupp få var sin naturbricka. Därefter får
eleverna på egen hand leta upp de redan givna föremålen för att sedan ta med
och lägga på sina brickor. En lämplig tidsram skulle kunna vara 15-20 minuter.
Som avslutning på aktiviteten kan man med fördel gå igenom med eleverna vad de
har hittat och låta föremålen öppna upp för diskussion.
Syfte och metod
Syftet med aktiviteten är
att väcka nyfikenhet och intresse för naturen och vad som finns där. Eleverna
ges även möjlighet att använda flera sinnen vilket underlättar inlärningen.
Eleverna aktiveras även fysiskt och får träna sin samarbetsförmåga. Aktiviteten
är även ämnesöverskridande då även svenska integreras.
Naturbrickorna är hämtade
från lektion.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar